Att förbättra dina färdigheter i grafisk design bör vara ett konstant mål. Som i vilket yrke som helst går det alltid att förbättra, men också tekniken, teknikerna och tillvägagångssätten förändras hela tiden, och det är viktigt att hålla koll på utvecklingen för att undvika att hamna på efterkälken.
Som grafisk designer är det ganska lätt att stagnera, speciellt om man blir känd för en viss stil eller nisch som man verkligen briljerar med. Mycket snabbt kan du utveckla en identifierbar stil, och din portfölj börjar se ungefär likadan ut. Det finns saker att säga för det om det är en stil som kunderna letar efter, men trender tenderar att komma och gå och faran är att efterfrågan på den stilen vid något tillfälle kommer att torka ut och du kommer att sitta kvar med en portfölj som misslyckas med att visa ett tillräckligt brett utbud av arbete för att vinna andra kunder.
Så hur kan du bryta dig ur formen och förbättra dina färdigheter i grafisk design? Här nedan har du några praktiska, möjliga sätt att ständigt förbättra dina färdigheter i grafisk design.
Om du har kommit så långt vet du redan att grafisk designkunskaper innebär mycket mer än att bara sätta ihop element och se vad som ser snyggt ut. Samtidigt kan det alltid vara användbart att gå tillbaka till teorin – och det är nästan alltid mer att lära sdg. Grafisk design är ett yrke, och även om det finns mycket du kan lära dig genom att göra, och massor av möjligheter att komma in i branschen utan att ha en examen, är en ordentlig, djup förståelse för grunderna det första steget för att förbättra färdigheter i grafisk design.
Feedback är viktigt för en grafisk designer, och ändå är att hantera kritik också en av de mest känslomässigt dränerande delarna av jobbet. Det kan vara alltför lätt att lägga feedback åt sidan och anta att kunden inte vet vad de pratar om (vilket säkert kan vara fallet, men kom ihåg att det är de som är kunden). Hur du hanterar feedback är en färdighet som är lika viktig – kanske till och med viktigare än dina faktiska designfärdigheter. Det kan göra skillnad för hur lång tid projekt tar, och för om en kund kommer tillbaka till dig.
Att lyssna på feedback kan verkligen förbättra dina färdigheter i grafisk design, särskilt när det är negativt, eller ska vi säga konstruktiv kritik. Det kan göra dig mer känslig för mindre detaljer som du kanske har förbisett från början och förbättra din förmåga att se saker ur olika synvinklar och tolkningar.
En nyckel för att få den mest användbara feedbacken är att fundera över hur du ber om den. Istället för att fråga en kollega 'Vad tycker du?' (svarar förmodligen: 'Det är bra'), ställ specifika frågor, till exempel 'Det här är briefen, tror du att jag har uppfyllt den?' eller "Vilken del av designen fokuserade ditt öga på först?" På det sättet kommer människor att kunna kritisera ditt arbete på ett konstruktivt sätt, utan att bli av med ett troll.
Det kan också vara användbart för dig att ge din egen feedback på andra designers arbete. Detta kan hjälpa dig att känna empati och förbättra ditt sätt att kritisera arbete för att sedan tillämpa det på dina egna projekt.
Om du designar samma typ av bitar om och om igen i ditt nio-till-fem-jobb, kan det snabbt leda till att dina grafiska designkunskaper blir inaktuella, för att inte tala om påverkan på din egen entusiasm och passion för disciplinen. Ett sätt att fortsätta driva på att lära sig nya saker är att starta ett eget sidoprojekt.
Att lära sig en ny designfärdighet är alltid mycket lättare om du behöver den för att skapa en specifik sak, särskilt om det är något personligt för dig. Så ett personligt projekt kan leda till att du lär dig nya färdigheter som du aldrig ens hade tänkt på, utan att behöva den typ av självdisciplin som förknippas med formella studier.