Ofta så betalar man andra företag för att göra en bra marknadsföring av det man har att erbjuda. Men det finns en hel del saker du kan göra på egen hand, som inte kostar en krona. Ofta är det ju så att om man har ett litet företag och man är småföretagare så finns det inte så mycket kapital för marknadsföring till en början. Men kan du investera en del tid, så har jag en del tips för dig.
Internet är bra för där kan du göra reklam för dig själv, utan att det kostar pengar. Förvisso går det att betala för annonser med mera, men det finns även gratis sätt att göra reklam på.
En sak är att hitta samarbeten med andra. Kanske ni har samma kundgrupp och kan komplettera varandra utan att konkurrera.
Facebook är en perfekt sida att synas på och göra reklam på. Du kan själv bli fan av olika grupper och sedan göra inlägg där du presenterar dig och ditt företag. Du kan även skapa egen sida på FB, så väl som länka till din egen hemsida.
Att ordna en tävling är bra sätt att uppmärksamma ditt företag på. Satsa på att hitta sponsorer som kan ge ut priser om det inte är så att du har egna produkter.
Andra sätt att synas på nätet är att du kommenterar andras artiklar, bloggar med mera. Spamma inte, utan ge seriösa kommentarer.
Satsa också på att ha nyhetsbrev och e-postmarknadsföring. Det är en mycket kostnadseffektiv marknadsföring där det också är lätt att mäta resultat. Börja samla in e-postadresser på din hemsida eller via sociala medier.
Hitta din målgrupp och nå ut till den genom sociala medier. Det kan vara svårt att nå ut till folk på sociala medier men detta kan du göra genom att länka din hemsida på diverse sidor.
Se till att finnas på bra marknadsplatser. Det ger dig extra synlighet och potentiellt en ökad försäljning. Ett exempel på marknadsplats är Amazon som når ut till miljontals kunder till skillnad från en lokal marknadsplats på torget hemma eller som en lokal grupp på Facebook.
Skapa en hemsida där du kan marknadsföra ditt företag. Se även till att den alltid är uppdaterad!
Skaffa visitkort till företaget och sprid ut dem bland eventuella kunder samt samarbetsvilliga företag eller liknande.
Skapa en företagsblogg där du uppdaterar om nyheter, tips och företaget i sig.
Kontakta bloggar som är villiga att marknadsföra företaget. Du kan i gengäld länka till bloggen eller eventuellt betala.
Besök olika företagskonferenser samt företagsevent där du eventuellt kan finna kunder men om inte kan du marknadsföra ditt företag.